Sådan bliver du fri for reklameaviser med “Reklamer Nej Tak”-ordningen

Slip for bunken af reklameaviser i postkassen og spar miljøet for tonsvis af unødigt papir. Vi guider dig til, hvordan - og hvorfor - du hurtigt bør tilmelde dig “Reklamer - nej tak”-ordningen.
AI-genereret billede
AI-genereret billede

I Danmark bliver de fleste husholdninger automatisk tilmeldt et system, der sikrer, at de modtager gratis reklamer og tilbudsaviser i postkassen. Man skal selv aktivt fravælge ordningen, og det er ikke tilstrækkeligt at skrive en seddel, hvor der står “ingen reklamer, tak” og klistre på sin postkasse. Det er der forskellige årsager til, men det kan mildest talt virke omstændeligt, at det skal være så kompliceret at få lov til ikke at modtage reklameaviser. Hvor mange af os ender ikke med at flytte stakker af reklameaviser direkte fra postkassen til papircontaineren?

Hårdt ved klimaet

Praksissen har en række uhensigtsmæssige konsekvenser. Mængden af papir, der benyttes til reklameomdelinger i Danmark, er nemlig meget stor. Ifølge tal fra Brancheforeningen Cirkulær (tidl. Dansk Affaldsforening) varierer den årlige omdeling mellem ca. 57.000 og 100.000 ton papirreklamer. Det er vel at mærke reklamer, som i mange tilfælde aldrig bliver læst af modtagerne, hvilket yderligere illustrerer, hvor unødigt klimabelastende denne ordning er.

Sådan melder du dig ud:

Hvis du ønsker at melde dig ud af reklameavis-omdelinger, så er processen i dag relativt enkel. Her er en guide:

  1. Besøg ordningens hjemmeside
    Gå til FK Distribution’s side for tilmelding til “Reklamer Nej Tak”: “Tilmeld eller afmeld Reklamer Nej Tak”.
  2. Vælg din adresse og type afmelding
    Du kan vælge enten:
    • Reklamer Nej Tak: Du fravælger tilbudsaviser og reklamer, men modtager stadig lokale ugeaviser, kataloger osv.
    • Reklamer og Ugeaviser Nej Tak: Du fravælger både reklamer/tilbudsaviser og også lokale ugeaviser og lignende.
  3. Udfyld dine oplysninger og bekræft
    Du indtaster den adresse, der skal tilmeldes (det kan være din bopælsadresse eller – hvis du har helårsstatus – ferielejlighed) og træffer dit valg. Du modtager herefter en e-mail med bekræftelseslink.
  4. Bestil og opsæt klistermærke
    Efter tilmelding får du tilsendt et “Nej Tak”-mærke, som du placerer synligt på postkassen. Ifølge FK Distribution kan det tage op til 2-3 uger, før mærket leveres.
  5. Adresserne bliver registreret
    Når du har tilmeldt dig, sørger FK Distribution for, at distributører får besked, så de ikke længere omdeler uadresserede forsendelser til din postkasse.
  6. Hvad der stadig kan ankomme i din postkasse
    Vær opmærksom på, at mærket ikke dækker alt. Du kan stadig modtage:
    • Informationsmateriale fra stat, kommune eller region.
    • Materiale fra politiske partier, velgørenhed, kirken m.v.
    • Reklamer med navn og adresse (disse er dækket af Robinsonlisten i stedet).
  7. Skifter du adresse?
    Ordningen følger adressen, ikke personen. Så hvis du flytter til en ny bolig, som ikke allerede er tilmeldt, skal du registrere den nye adresse igen.
  8. Ønsker du igen reklamer?
    Du kan til enhver tid afmelde din “Nej Tak”-tilmelding og igen modtage tilbudsaviser. Det gøres via samme hjemmeside.

Hvorfor sige “nej tak”?

Det er interessant, at vi – i en tid med digitale medier og strøm af information – stadig skal foretage en aktiv handling for at slippe for trykte de reklameaviser, som mange oplever som unødvendige. Man kunne spørge: Hvorfor er det ikke omvendt – at man aktivt skal tilvælge trykte reklamer? Det har politikere og meningsdannere debatteret i årevis.

På den ene side mener fx miljøorganisationer og bæredygtighedsinteresserede partier, at en “ja-tak” ordning ville være mere logisk: Man modtager ikke reklamer, medmindre man vil.

Det er en lavthængende frugt i forhold til at reducere vores affaldsmængder i Danmark. Der er ingen grund til, at vi skal modtage uønskede reklamer, som bare ryger direkte i skraldespanden“, udtaler miljøpolitisk chefrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening Mette Hoffgaard Ranfelt i denne kontekst.

På den anden side advarer detail- og handelsorganisationerne som Dansk Erhverv imod, at en ja-tak-ordning ville få negative konsekvenser for mindre virksomheder, lokalaviser og nærdemokratiske publikationer – og hævder, at gevinsten for miljøet er begrænset, fordi mange tryksager allerede er faldet i antal og bliver genanvendt.

Man kan undre sig

Det rejser nogle spørgsmål:

  • Skal det være forbrugeren, der aktivt skal tage stilling for at undgå noget, man ikke ønsker?
  • Eller er det mere rimeligt, at man skal aktivt tilvælge, hvis man ønsker at undgå af tilbudsaviser eller reklamer i postkassen?
  • Og hvordan vægtes hensynene mellem miljøet, privatliv/bekvemmelighed og erhvervslivets behov for kommunikationskanaler?

Hvis du synes, at stakke af reklamer i postkassen er tidskrævende at håndtere – eller du ønsker at reducere dit papir-affald og din påvirkning af miljøet – så er “Reklamer Nej Tak”-ordningen et aktivt valg, du kan træffe i dag. Følg vores trinvise guide ovenfor og send et signal om, at masseomdelte papirreklamer hører fortiden til.