Lastbilgiganter i oprør: Sagsøger Californien i protest mod grønne klimaregler

Præsident Trump har fjernet de såkaldte waivere, der giver Californien rettighederne til at stille strengere klimakrav. Det har nu skabt konflikter mellem staten og fire store lastbilproducenter

Sara Holt

Redaktør

Californien

Mens grøn omstilling af transportsektoren i Danmark og EU nærmest er en selvfølge, bliver USA’s grønneste stat, Californien, nu sagsøgt. Fire af verdens største lastbilproducenter – Daimler, Volvo, Paccar og International Motors – har lagt sag an mod staten i et forsøg på blokere dens skrappe emissionskrav til tunge køretøjer.

Sagen, der blev indleveret til en føderal domstol i Sacramento 12. august, retter sig direkte mod både Californiens guvernør Gavin Newsom og delstatens miljømyndighed California Air Resources Board (CARB).

Et politisk opgør om retten til at være grønnest

I årtier har Californien haft en særlig tilladelse fra den amerikanske miljømyndighed, EPA, til at indføre strengere luft- og klimakrav end de føderale standarder. Denne særstatus – kendt som en waiver – er blevet brugt til at skubbe på udviklingen af elbiler, reducere forurening fra lastbiler og hæve standarden for resten af landet.

Men i juni i år ophævede præsident Donald Trump de eksisterende waivere. Hvis Californiens strengere emissionskrav viser sig at være ugyldige, kan producenterne ende med at have udviklet og produceret lastbiler til en dyrere standard, som kun gælder i Californien – og som kunderne ikke nødvendigvis vil betale ekstra for. Det gør det svært at planlægge investeringer, og i yderste konsekvens kan det betyde, at visse grønne modeller bliver taget af markedet, fordi de ikke længere er underlagt lovkrav i USA’s største bilmarked.

Den californiske miljømyndighed holder dog stadig fast i sine strengere krav. Producenterne beder nu retten om at sætte kravene på pause, fordi de mener, at staten ikke længere har lov til at håndhæve dem.

Fra samarbejde til søgsmål

Ironisk nok er de samme producenter for blot to år siden gået frivilligt med i Clean Truck Partnership – en aftale med CARB om at leve op til Californiens mål for emissionsfrie lastbiler, uanset hvad der skete på føderalt plan.

Dengang blev det set som et gennembrud: Bilindustrien og miljømyndighederne stod skulder ved skulder om den grønne omstilling. Men i denne uge meddelte den amerikanske konkurrencemyndighed, Federal Trade Commission (FTC), at aftalen ikke længere har juridisk vægt. Kort efter kom søgsmålet.

Hvad er på spil?

Californien udgør USA’s største bilmarked – og når staten skærper kravene, plejer producenterne at følge trop i hele landet. En dom mod Californien kan derfor få vidtrækkende konsekvenser for den grønne omstilling af transportsektoren, også uden for USA.

Ifølge Californien selv handler sagen ikke kun om miljø, men også om folkesundhed: Lastbiler står for en stor del af luftforureningen i statens storbyer, og skærpede regler kan reducere både CO₂-udledning og sundhedsproblemer som astma.

I EU og Danmark er udviklingen den modsatte. Her bliver emissionskravene gradvist strammet, og omstillingen til el- og brintlastbiler bliver understøttet af både lovgivning og infrastrukturinvesteringer.

Hvis den amerikanske retssag ender med at svække Californiens handlefrihed, kan det dog sende et signal til resten af verden: Selv ambitiøse klimaprojekter kan kuldsejle, hvis de kolliderer med politiske og juridiske interesser.

Google advertising №2

Seneste fra Faktor

Populære artikler

Find mere læsestof her

Nyheder

| SENESTE