Regeringen vil have flere danskere til at gøre det rigtige, når bilen synger på sidste vers. Derfor hæver de nu skrotningsgodtgørelsen fra 2.200 til 2.770 kroner – og samtidig sænkes det årlige miljøbidrag, som alle bilejere betaler, fra 84 til 61 kroner.
Ifølge regeringen er det både et grønt og økonomisk skulderklap til danskerne. Spørgsmålet er dog, hvor grøn handlingen egentlig er – og hvad der sker, når bilen er væk fra indkørslen.
En håndfuld kroner og en håndfuld symbolpolitik
Hvis du afleverer din bil til en autoriseret autoophugger, får du nu næsten 600 kroner mere i hånden. Beløbet udbetales automatisk, når bilen er afleveret, og skal – som Miljøministeriet skriver – “gøre det mere attraktivt at gøre det rigtige”.
Baggrunden er dog ikke kun klima og grønne tanker. Der har i årevis stået penge i overskud på kontoen for den danske bilskrotordning. Den bliver finansieret af bilejernes miljøbidrag, og regeringen har nu valgt at sende en del af de penge tilbage til borgerne.
“Det skal kunne betale sig at gøre det rigtige,” siger miljøminister Magnus Heunicke i forbindelse med lovforslaget. “Når man afleverer sin gamle bil til en autoriseret ophugger, så sikrer de, at olie, batterier og andre farlige stoffer ikke ender i naturen.”
En bil er ikke bare en bil
For staten handler det om at få bilerne ind i de rette hænder. For selvom Danmark har en af Europas bedste genanvendelsesordninger for biler, findes der stadig biler, som havner på uautoriserede værksteder eller i naturen.
Det sker ofte, når bilejere ikke gider besværet med at få bilen til en godkendt ophugger – så lader de uautoriserede hente bilen gratis, eller lader blot bilen stå. Ved begge disse tilfælde kan olier, kølervæske og tungmetaller sive ud i jorden, og værdifulde metaller gå tabt.
Med den forhøjede godtgørelse håber regeringen, at flere vælger den lovlige og miljømæssigt sikre vej.
“Det er en del af den grønne omstilling, at ressourcer skal genanvendes, og at farlige stoffer ikke må ende i miljøet,” siger Miljøstyrelsen i sin vejledning om bilaffald.
Er det så altid miljøvenligt at skrotte bilen?
Selvom korrekt skrotning er et vigtigt miljøskridt, er det ikke nødvendigvis en klimasejr, hvis bilejeren fx bagefter køber en ny fossilbil.
Produktion af biler kræver store mængder energi og råstoffer – fra udvinding af stål og aluminium til fremstilling af motorer og elektronik. Det betyder, at der udledes en betydelig mængde CO₂, allerede inden bilen har kørt en eneste kilometer.
Transportøkonom Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet har i flere medier, herunder Berlingske og Ingeniøren, påpeget, at det ikke nødvendigvis gavner klimaet at udskifte en benzinbil med en ny af samme type. Den store forskel opnås først, når skrotningen fører til en elbil eller et lavemissionskøretøj, eller når man helt reducerer sit behov for bilkørsel.
Skrotbonus – næste skridt?
Flere lande i EU har allerede prøvet modeller, hvor man får ekstra tilskud, hvis man køber elbil efter skrotning.
I Frankrig fik borgere i en periode op til 5.000 euro for at skrotte en gammel benzinbil og købe en elbil i stedet. I Tyskland blev lignende tiltag brugt til at få de ældste dieselbiler ud af byerne.
Det er dog endnu ikke tilfældet i Danmark. Her får man samme godtgørelse, uanset hvad man køber bagefter – eller om man overhovedet køber en ny bil.
Flere grønne organisationer har tidligere foreslået at kombinere skrotningspræmien med en “grøn bonus”, så man fx får et højere beløb, hvis man vælger elbil eller dropper privatbilen helt.
Ifølge Rådet for Grøn Omstilling ville sådan en model både give reel klimagevinst og mindske risikoen for, at de gamle fossilbiler blot bliver erstattet af nye.
Den mest bæredygtige bil kan være den, du allerede har
Selvom der nu er penge at hente på skrotpladsen, er det ikke altid miljøets bedste løsning at sende bilen afsted. Hvis din bil stadig fungerer, og du ikke har planer om at købe en elbil, kan det faktisk være mere bæredygtigt at køre den færdig.
Produktionen af en ny bil – selv en elbil – udleder betydelige mængder CO₂, og først efter flere års kørsel udligner elbilen det aftryk. Derfor kan det give mening at bruge bilen lidt længere, hvis den er i orden.
Miljøstyrelsen anbefaler også, at biler først skrottes, når de ikke længere kan repareres på økonomisk forsvarlig vis. Vælger du at skrotte, bør du altid sikre dig, at ophuggeren er miljøgodkendt.
En lille bonus med et større potentiale
Ændringen i skrotningsgodtgørelsen er hverken en revolution eller en ny klimalov, men den er et tegn på, at regeringen forsøger at bruge økonomiske incitamenter til at fremme grøn adfærd.
Den direkte gevinst er beskeden – men hvis flere afleverer deres biler korrekt, betyder det, alt andet lige, færre miljøulykker, flere ressourcer i kredsløb og en ordning, der giver mening for både økonomi og natur.
Om det på sigt også bliver en del af en bredere grøn transportstrategi, hvor skrotningen kobles til elbilbonusser og lavere afgifter, afhænger af de næste politiske skridt.
Indtil videre kan danskerne glæde sig over, at det grønne valg på skrotpladsen giver lidt mere i hånden. Men den virkelige klimaeffekt kommer først, når vi også vælger grønnere, når vi køber nyt.