Iværksætter til investorer: Hold jer væk, hvis I ikke støtter “right to repair!”

Edison Motors går imod strømmen i en branche domineret af profitmaksimering og luskede abonnementsmodeller. Direktør Chase Barber langer ud efter investorer, der ikke respekterer kvalitet, ærlighed og retten til selv at reparere.

Jørgen Banke

Journalist

Elmotor reparation
Foto: Han Dora fra Unsplash

Da den canadiske iværksætter og direktør for Edison Motors, Chase Barber, for nylig lagde en video – henvendt til potentielle investorer – ud på YouTube, satte han gang i debatten.

Han startede nemlig med at understrege, at han ganske simpelt ikke vil samarbejde med investorer, som ikke deler hans holdninger til “Right to repair”, “planned obsolence” og “Enshittification af automobil-branchen”, som han formulerede det.

Videoen er opsigtsvækkende, ikke kun fordi Barber taler åbent og bramfrit om sine frustrerende oplevelser med uhæderlige investorer, men fordi han simpelthen afviser ideen om, at man kan lave et ordentligt produkt, mens man fokuserer på kortsigtet profit.

For Chase Barber kan de to ting ikke gå op i en højere enhed; hvis du vil have kortsigtet profit for enhver pris, så får du også et skod-produkt. Længere er den ikke.

Edison Motor – Chase Barber

Et gammeldags koncept i en moderne branche

Edison Motors’ mission er at bygge hybrid- og el-lastbiler, der holder længe, er nemme at reparere, og som ikke tvinger brugerne ind i dyre serviceaftaler eller låste digitale systemer.

I videoen fortæller direktøren blandt andet, hvordan noget så simpelt som at skifte en bremseklods i visse moderne biler kan udvikle sig til et mareridt på grund af softwarelåse, særlige værkstedsprotokoller og fordyrende mellemled.

Det burde være enkelt, mener han – og den holdning er fundamentet for hele Edison Motors’ tilgang: Fremstil køretøjer, der kan repareres af dem, som bruger dem, og skab værdi i selve produktet frem for at udhule det gennem tilbagevendende betalinger og ikke-værdiskabende add-on-services.

Ifølge Barber forsøgte et firma endda at sælge Edison Motors en såkaldt “right to repair”-venlig abonnementsløsning til deres trucks.

Ideen var, at lastbilerne skulle kobles op til en serviceplatform, der, på papiret, skulle understøtte brugerens frihed til at reparere. I praksis, fortæller Barber, var systemet blot endnu en løbende udgift uden reel værdi for kunden.

Suspekt investor pralede

Mindst lige så tankevækkende som historien om bremseklodser og luskede abonnementsordninger er beskrivelserne af forskellige møder, som Edison Motors har haft med investorer.

Barber fortæller, at han har talt med investorer, der ligefrem pralede af, hvor mange penge de kunne tjene på livsnødvendig medicin i den private sundhedssektor.

Han beskriver desuden, hvordan visse investorer direkte foreslog ham at lyve om virksomhedens fremtidige økonomiske prognoser for at få Edison Motors til at fremstå mere attraktiv.

Ifølge Barber blev han forsikret om, at “sådan gør man bare” – det kan altid bortforklares senere. Lyv dig større end du er, undskyld og bortforklar senere, var devisen tilsyneladende.

Det er netop den slags investorer, som Edison Motors nu er ude at sige, at de faktisk ikke vil have noget at gøre med overhovedet.

En virksomhed, der aktivt frasorterer investorer

Edison Motors’ idealer fremgår også meget klart af deres hjemmeside. De skriver fx på deres hjemmeside i deres investor-FAQ:

“Is this a risky investment?
Yes, absolutely. We are a startup EV company and there’s a lot of risks built into that. Please do not invest any money that you can’t afford to lose.”

Det er forfriskende med nogen, der direkte nægter at stikke investorerne blår i øjnene. Det er et yderst sjældent syn i en tid, hvor startups typisk gør alt for at fremstå som sikre, skalerbare og uundgåeligt succesfulde.

For Barber og hans team handler det om at tiltrække de rigtige investorer – ikke de hurtigste og smarteste.

De ønsker samarbejdspartnere, der deler deres tro på godt håndværk, holdbare maskiner og reel gennemsigtighed. Ikke investorer, der presser dem mod at udvande deres produkt for at skabe hurtigere vækstkurver.

Et lille oprør indefra

Det kan virke absurd, at en virksomhed ligefrem skal overtale investorer til at se fornuften i at lave gode, robuste produkter uden besværlige abonnementer og fordyrende benspænd. Men Edison Motors har måske fat i noget.

Der er mange investorer, der famler rundt efter næste finansieringsobjekt, og måske kan netop denne aggressive afstandtagen fra de mest underlødige investorer faktisk ende med at gavne Edison på langt sigt.

Om ikke andet, sender det et signal om, at der er tale om en virksomhed, der virkeligt tager sine produkter seriøst – og som forstår sit marked.

Det er i hvert fald anderledes at se en virksomhed, der ikke kun tænker i optimistiske (og som regel urealistiske) win-win-løsninger, men som tager tyren ved hornene og erkender, at alt ikke går op i en højere enhed. Vil du have hurtige afkast, så investér et andet sted. Det er til at forstå.