Københavnsk initiativ hædres af TIME Magazine: Turister får oplevelser for gode gerninger

TIME Magazine har netop udnævnt det danske koncept, CopenPay, til at være en af verdens bedste opfindelser i 2025
Nyhavn

Et københavnsk initiativ, hvor turister kan “betale” med gode gerninger frem for penge, er blevet fremhævet som en af verdens bedste opfindelser i 2025 af det amerikanske magasin TIME.

Initiativet, der hedder CopenPay, er udviklet af turistorganisationen Wonderful Copenhagen og belønner besøgende for bæredygtige handlinger og frivillige bidrag – som at samle affald, tage offentlig transport eller hjælpe i en museumshave – med gratis sejlture, kaffe eller noget helt tredje.

Fra København til TIME’s liste

TIME har for nylig offentliggjort sin årlige liste over “300 extraordinary innovations changing our lives”. Her er CopenPay placeret i kategorien Social Impact som et initiativ, der kombinerer turisme, bæredygtighed og social bevidsthed.

“Da vi udviklede CopenPay, kunne vi mærke, at vi havde fat i noget særligt. Derfor er det fantastisk at se, hvordan det har skabt genklang internationalt,” siger Rikke Holm Petersen, direktør for marketing, kommunikation og adfærd hos Wonderful Copenhagen.

25.000 deltagere på ni uger

CopenPay blev første gang lanceret i 2024 og vendte i 2025 tilbage i udvidet form. Antallet af lokale partnere voksede fra 26 til 90, og omkring 25.000 turister deltog i løbet af ni uger, viser tal fra Wonderful Copenhagen.

Blandt de mest populære aktiviteter var GoBoat, hvor turister fik en gratis sejltur mod at samle affald i Københavns havn, og Donkey Republic, der tilbød gratis cykelleje til besøgende, der ankom med tog. Ifølge GoBoat blev der under sommerens forløb indsamlet over ti kilo plastik fra havnen.

“Der opstod et møde mellem lokale og turister, som faktisk var rigtig fedt,” fortæller Kasper Eich-Romme, direktør i GoBoat. “Det gjorde turen både meningsfuld og social.”

En idé, der spreder sig

CopenPay er blevet modtaget positivt både lokalt og internationalt. Ifølge Wonderful Copenhagen har Bremen i Tyskland og Delft i Holland allerede lanceret lignende initiativer inspireret af CopenPay-modellen.

“Målet med CopenPay er i første omgang at nudge vores turister og rykke ved deres bevidsthed om at træffe mere bevidste valg. Og samtidig gør vi det nemmere for dem konkret at give noget positivt tilbage til den by, de besøger”, udtaler administrerende direktør i Wonderful Copenhagen Søren Tegen Pedersen.

CopenPay har tidligere været fremhævet i både Condé Nast Traveler og Fast Company for sin nytænkende tilgang til turismeudvikling.

Læs også faktors artikel om initiativet her:
👉 Turister får belønninger for at samle skrald og tage cyklen i København