B Lab har opdateret sit kravgrundlag for B Corp-certificering. Det betyder øget fokus på risikostyring, stakeholder governance og offentlig gennemsigtighed. Her får du overblikket over de vigtigste ændringer.
Et stærkere mærke kræver skrappere standarder
Flere tusinde virksomheder verden over bruger i dag B Corp-certificeringen som dokumentation for, at de arbejder på en forsvarlig måde, hvad angår klima, samfund og generel forretningsdrift. Nu hæver B Lab imidlertid barren og gør det sværere at opnå certificering.
Med den nye version af standarden, som træder i kraft i 2026, stilles der skærpede krav til alt fra lovgivningsoverholdelse og virksomhedsstruktur til offentlig gennemsigtighed og formålsforankring. Formålet er at undgå, at det hele kommer til at dreje sig om, hvordan man opnår point i et digitalt vurderingsværktøj. Certificeringen skal afspejle en oprigtig ledelsesmæssig og juridisk forpligtelse til ansvarlig virksomhedsførelse.
Hvad er B Corp?
B Corp-certificeringen tildeles af den internationale non-profit B Lab og bruges af virksomheder, der vil dokumentere, at de arbejder ansvarligt med både miljø, samfund, medarbejdere og forretningsetik.
For at blive certificeret skal en virksomhed:
- gennemføre en omfattende “B Impact Assessment” og opnå minimum 80 point
- ændre sine vedtægter, så ledelsen juridisk forpligtes til at tage hensyn til alle interessenter
- re-certificere sig hvert tredje år og dokumentere fortsat forbedring
Der findes over 8.000 B Corp-certificerede virksomheder globalt – heriblandt Patagonia, Ben & Jerry’s og danske Too Good To Go og Organic Basics.
Nye grundkrav: Ikke alle brancher kan være med længere
Et af de tydeligste skift i den nye standard er indførelsen af “Foundation Requirements”. Det er grundlæggende krav, som skal være opfyldt, før en virksomhed overhovedet kan komme i betragtning til certificering. Blandt andet skal virksomheden:
- være en juridisk enhed og have eksisteret i mindst 12 måneder
- ikke have mere end 1 % af sin omsætning fra brancher som fossile brændstoffer, tobak, våben, gambling, porno eller privatiserede fængsler
- overholde national og international lovgivning
- indsende en risikoprofil via B Labs digitale værktøj
Virksomheder, der ikke lever op til disse krav, vil ikke kunne blive certificeret.
Fra formål til forpligtelse: Stakeholders skal skrives ind i vedtægterne
Et andet markant nyt krav er, at virksomheder skal dokumentere, at deres formål og governance-struktur er forankret i virksomhedens øverste ledelseslag og vedtægter. Det betyder blandt andet:
- at virksomheden skal have et klart offentligt formuleret formål, som sigter mod en positiv indvirkning på samfund og/eller miljø
- at ledelsen skal tage hensyn til alle interessenter i sine beslutninger – ikke kun ejere og aktionærer
- at virksomheder i lande, hvor denne form for “stakeholder governance” ikke er juridisk muligt, skal arbejde aktivt for lovændringer
- at ESG-mål og -data skal være integreret i ledelsens målstyring, bonusordninger og strategiarbejde
Samtidig stilles der krav til, at både formål, governance og stakeholders inddrages i virksomhedens beslutningsprocesser. Det kan fx ske via interessentpaneler, offentlige klagemekanismer eller lokale samarbejder.
Mere transparens
Transparens er en af grundpillerne i den nye B Corp-standard. Fremover skal virksomheder offentliggøre:
- Deres ESG-præstationer og fremdrift årligt
- Deres risikoprofil (et sammendrag vises på deres offentlige profilside)
- Hele deres B Impact Assessment (gælder store selskaber og datterselskaber)
- Hvordan de har taget hensyn til stakeholders i fx udbyttebetaling eller aktietilbagekøb
Det er en markant ændring, som skal sikre, at B Corp-mærket rent faktisk kan anvendes som et konkret redskab til at fremme social ansvarlighed.
Danske B Corp-certificerede virksomheder
De nye krav fra B Lab kan få stor betydning for danske virksomheder, der allerede er B Corp-certificerede eller som overvejer at blive det, eftersom certificeringen nu fordrer reel forankring i virksomhedens juridiske og organisatoriske struktur.
Det betyder blandt andet, at mindre virksomheder skal afsætte flere ressourcer til at dokumentere og måle deres sociale og miljømæssige indsatser. Til gengæld får certificeringen tilsvarende mere vægt og troværdighed, både i forhold til kunder, samarbejdspartnere og investorer.
For større virksomheder betyder ændringerne, at offentligheden får langt mere indsigt i deres præstationer og risici – også når det gælder klager, kontroverser eller strategiske beslutninger som udbyttebetaling og aktietilbagekøb.
Skærpede krav skal genetablere tilliden
B Lab’s opdaterede standard er ikke kun et forsøg på at følge med tiden. Det er også en reaktion på saglig kritik. De seneste år har både medier og NGO’er sat spørgsmålstegn ved, om B Corp-certificeringen reelt har været for let at opnå, og om virksomheder med problematiske forretningsområder kunne “greenwashes” gennem et veltilrettelagt spørgeskema og lidt velvilje.
I 2022 rapporterede det britiske medie The Guardian om eksempler, hvor virksomheder med dokumenterede arbejdsmiljøproblemer stadig bar B Corp-mærket. Flere kritikere har desuden udtrykt den holdning, at mærkningen har været for fokuseret på intentioner – og for lidt på egentlig ansvarlighed.
Med den nye version søger B Lab at imødegå kritikken: Det bliver sværere at få certificeringen, kravene bliver mere juridisk bindende, og virksomheden skal stå offentligt på mål for sin indsats.