Musik og lyd kan bevæge os på mange måder. Det kan ofte få os til anskue en ellers rationelt funderet hverdag i et mere poetisk perspektiv. I denne artikel præsenterer vi kunstnere, der omsætter lyd fra naturen, klimaændringer og miljøtilstande til værker, som både engagerer og provokerer.
Lydkunstnere: Sådan lyder klimaets kollaps og naturens mirakel
Lydkunsten bruger naturens egne stemmer – fx smeltende gletsjere, truede regnskove eller biologiske processer til at skabe værker, der får os til at reflektereover både klimaudfordringer og naturens skønhed.
David Monacchi
Denne italienske lydkunstner er også forsker og står bag projektet Fragments of Extinction, hvor han har optaget lyde fra Jordens mest truede regnskovsområder. Han skaber medrivende installationer, hvor feltoptagelser af dyr og natur spiller i avancerede teatersystem er. Målet er både dokumentation og æstetik, og projekterne bruges til at fremme biodiversitetsbevidsthed.
Leah Barclay
Den australsk lydkunstner og forsker Leah Barclay kombinerer feltoptagelser med AR‑soundwalks og river‑listening-projekter. Hun undersøger akustisk økologi gennem bevægelse i landskabet og har organiseret events som “100 Ways to Listen”, hvor lyd bruges til at engagere publikum i truede økosystemer.
Marcus Maeder
Kunstner og akustisk økolog, der har udviklet systemer til data‑sonificering af fx jordbund og plantestrukturer. Hans lydværker som Trees: Pinus sylvestris blev præsenteret ved COP21 og internationale kunstinstitutioner og kombinerer naturvidenskab med lydæstetik.
Matthew Burtner
Amerikansk komponist, der laver lydportrætter af gletsjere og klimaforandringer. Han integrerer de subtile lyde fra is, der knækker og smelter, med komponeret musik i værker som Glacier Music – et advarende og poetisk signal om klimaforandringer.
Bill Fontana
Kendt for Silent Echoes, som har givet lydene fra den smeltende Dachstein-gletsjer en kunstnerisk form. I en isgrotte i Østrig mixede han dryp og refleksioner med kirkeklokkelyde fra Paris og skabte en næsten meditativ lydoplevelse, der både fascinerer og advarer os.
Tekster og lyrik, der fortæller: følelser og budskaber gennem musik
Udover lydkunsten i sig selv udtrykker mange musikere sig om klimakrise, folkelig bevågenhed og behovet for kollektiv handling igennem deres sangtekster.
Loscil (Scott Morgan)
Veteran inden for ambient‑dub, senest med albummet Lake Fire, inspireret af vilde brande i Californiens natur. Tonerne veksler mellem skønhed og uro, og projekter som “Ash Clouds” og “Arrhythmia” har til formål at skabe refleksion over menneskeskabte miljøkatastrofer.
Biosphere (Geir Jenssen)
Norsk ambientmusiker bosat i Arktis. I værker som Cho Oyu og Substrata er naturlyd, vejr og is de dominerende inspirationskilder. Jenssens lydunivers er både meditativt og klimabevidst, ofte direkte forbundet med snelandskab og arktiske miljøer.
Bicep og Takkuuk‑projektet
Den irske elektroniske duo Bicep skabte i 2025 Takkuuk i Grønland, hvor de samarbejdede med inuitkunstnere og lokale stemmer. Der indgår field recordings, throat singing og rap på oprindelige sprog – et æstetisk og kulturelt klimamanifest, der har været med til at give stemme til arktisk identitet.
Botanist
Amerikansk “green metal”‑projekt ledet af Otrebor, som benytter hammerdulcimer og naturtemaer i ekstrem metal. Teksterne beskriver planteriget og botaniske processer, og er bl.a. drevet af en romantisk-makaber forestilling om planter, som opstår efter menneskeheden falder. Et dystopisk og provokerende klimaindspark.
Musik for sind og oplysning
Nedenfor har vi samlet et overblik over de præsenterede kunstnere og deres tilgang til klimabevidst musik:
Kunstner | Genre/tilgang | Fokus i værk |
---|---|---|
David Monacchi | Eco‑akustisk lydkunst | Regnskovens biodiversitet |
Leah Barclay | Feltoptagelser & soundwalks | Truede økosystemers akustiske miljø |
Marcus Maeder | Data-sonifikation, lydinstallation | Naturvidenskab møder kunst |
Matthew Burtner | Electro-akustisk, gletsjerlyde | Klima-spektre fra smeltende is |
Bill Fontana | Sound sculpture i isgrotter | Lyden af smeltende gletsjer-drips |
Loscil / Scott Morgan | Ambient‑dub | Vilde skovbrande og menneskelige spor |
Biosphere | Ambient med naturlyd | Arktis og ismiljø |
Bicep (Takkuuk) | Elektronisk, samarbejde visuelt | Klimakrise, kultur og arktisk metode |
Botanist | Green metal | Vegetation som post-menneskelig magt |
Musik og lydkunst kan både trøste, provokere, og det kan være med til skabe at forholde sig til klimakrisen på. Ved at lytte til naturens egne spor – fra smeltende is til regnskovens dyreliv – kan vi måske opnå en mere autentisk nærhed til klimaændringer.