Over 95.000 skoleelever cyklede sig ind i efteråret: Ny rekord i landsdækkende cykeldyst

Fra Skagen til Sønderborg cyklede tusindvis af skolebørn med i årets Alle Børn Cykler. Kampagnen satte fokus på motion, fællesskab og sunde vaner i hverdagen.

Sara Holt

Redaktør

Børn der cykler
AI-genereret billede

Hele 95.524 elever fra 746 skoler over hele landet fandt cykelhjelmen frem i september, da Cyklistforbundet afholdt årets udgave af Alle Børn Cykler. Kampagnen skal få flere børn op på cyklen – og i år nåede den sit hidtil højeste deltagerantal.

I løbet af to uger dystede 4.678 klasser om at cykle flest dage til skole og fritidsaktiviteter. Samtidig fik næsten 30.000 cykler et grundigt sikkerhedstjek for lys, reflekser og bremser, oplyser Cyklistforbundet i en pressemeddelelse.

Vinderen af hovedpræmien blev 0.B på Egelundskolen i Albertslund, der nu kan trille afsted på helt nye cykler sammen med deres lærer. Præmien blev overrakt af borgmester Steen Christiansen (S) i selskab med repræsentanter fra Cyklistforbundet og kampagnens hovedsponsor Novo Nordisk Danmark.

Flere børn skal cykle til skole

Cyklistforbundet står bag kampagnen og håber, at den kan være med til at ændre børns transportvaner. For selvom Danmark er et cykelland, er det langt fra alle børn, der cykler til skole.

“Cyklen giver børn frihed og gør dem mere selvstændige i hverdagen. Børn, der cykler til skole, er mere friske og klar til undervisning” siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.

Kampagnen er gratis for skoler at deltage i og kombinerer cykling med undervisningsforløb i blandt andet naturfag og matematik. Formålet er at gøre cyklen til en naturlig del af både børns skolegang og fritidsliv.

Sunde vaner starter tidligt

Hovedsponsoren Novo Nordisk Danmark støtter kampagnen som led i arbejdet for at fremme sundhed blandt børn og unge. Ifølge virksomheden handler det ikke kun om transport, men om livsstil:

“Cykling til og fra skole er med til at fremme sundheden og forebygge sygdom på lang sigt. Vi skal have flere børn til at cykle – hver dag – og de sunde vaner varer ofte hele livet” udtaler Mads W. Ø. Larsen, landechef for Novo Nordisk Danmark, i pressemeddelelsen.

Det er samtidig et vigtigt sundhedsbudskab i en tid, hvor mange børn bevæger sig mindre end de anbefalede 60 minutter om dagen. Cykling giver både motion og frihed – og ifølge Cyklistforbundet kan det også styrke børns koncentration og trivsel i skolen.

Forældre og tryghed på skolevejen

Selvom lysten til at cykle er stor, peger flere undersøgelser på, at mange forældre holder børnene fra at cykle til skole af frygt for trafikken.

En undersøgelse fra Vejdirektoratet (2023) viste, at fire ud af ti forældre til børn i indskolingen vurderer skolevejen som utryg for cyklister, særligt i morgentrafikken.

Flere kommuner arbejder derfor med initiativer som “cykelbusser”, hvor børn cykler samlet i små grupper om morgenen ledsaget af en voksen. Ordningen er blandt andet afprøvet i byer som Odense og Aarhus, hvor erfaringerne viser, at tryghed og fællesskab får flere forældre til at give grønt lys til cyklen.

Albertslund kalder sig en cykelby

I Albertslund, hvor vinderklassen hører hjemme, har man længe arbejdet for at gøre cykling til en naturlig del af byens identitet.

“over 700 Albertslund-elever har deltaget og vist vejen. Det er endnu et godt eksempel på, at Albertslund er en særlig cykelby. Det minder vores unikke cykelstisystem os om hver eneste dag” sagde borgmester Steen Christiansen ved overrækkelsen og roste eleverne for deres indsats.

Samtlige af kommunens folkeskoler deltog i dysten, og byens mange cykelstier gjorde det lettere for børnene at være med. Ifølge borgmesteren er det netop den slags aktiviteter, der kan få flere børn til at vælge cyklen frem for bilen – både nu og i fremtiden.

Cyklen som klimavenligt valg

Selvom kampagnen først og fremmest handler om sundhed og fællesskab, har den også et grønt aftryk. Cykling er et af de mest klimavenlige transportmidler, og jo tidligere børn vænner sig til at vælge cyklen, desto mere sandsynligt er det, at de fortsætter som voksne.

følge tal fra Transportministeriet kan en benzinbil med én person udlede omkring 190 g CO₂ per kilometer, hvilket svarer til cirka 950 g over en 5 km tur. En cykeltur, til gengæld, udleder praktisk talt nul CO₂ fra forbrændingsprocessen.

Fra kampagne til hverdag

Når Alle Børn Cykler ruller ud hvert år, skaber den synlighed omkring cyklismen i lokalområderne. Mange skoler bruger kampagnen som anledning til at tale om trafik, tryghed og sikkerhed.

Men spørgsmålet er, om effekten holder, når konkurrencen slutter. Det er lige netop det, der er formålet for cyklistforbundet – at give børn en positiv oplevelse omkring cykling og motivere dem til at vælge det som hverdagens transportmiddel.

Selv om Alle Børn Cykler nu er afsluttet for i år, fortsætter arbejdet med at få flere børn op på cyklen. Skoler kan allerede nu tilmelde sig næste års udgave via alleboerncykler.dk.

For mange børn bliver kampagnen måske starten på et liv med cyklen som en naturlig følgesvend. Og for Danmark er det endnu et skridt mod en hverdag, hvor grønne vaner starter allerede på skolevejen.

Google advertising №2

Seneste fra Faktor

Find mere læsestof her

Populære artikler

Nyheder

| SENESTE