Der er stigende interesse for “grønne” gaver. Mange er begyndt at forbinde forbrug med forurening og klimabelastning, og det er bl.a. en af årsagerne til, at der er flere og flere, der frabeder sig fysiske gaver, som er blevet fremstillet og ofte transporteret langt, før modtageren nogensinde piller gavepapiret af. Hvis du mangler inspiration til hvad du kan ønske dig, som ikke bidrager til overforbrug, kan du læse Faktors guide til grønne juleønsker her.
Der skal dog som bekendt to til en tango, og det har vist sig, at folk er mere tilbøjelige til at ønske sig genbrugsgaver – end de er til at give dem. Det lyder måske lidt paradoksalt, men det giver god mening, når man tænker over, hvor ritualiseret gaveudveksling egentlig er.
Gamle traditioner
Vi danskere, der generelt siger tingene ret direkte, har bevaret det rituelle og lettere performative element af gavegivning. Den ene part siger fx, “Jeg ønsker mig slet ikke noget” og den anden part må insistere på alligevel at give en gave. Når man modtager noget, man er glad for, siger man, “Ej, det er alt for meget”, selv om det lige nøjagtigt er det, man håbede på at få. En af mine bekendte begik engang den klassiske fejl at undlade at give sin kæreste en fødselsdagsgave, fordi hun sagde, at hun ikke ønskede sig noget. De er ikke kærester længere.
Derfor er den en god idé at reflektere lidt over, hvad der egentligt sker, når vi giver hinanden gaver, hvis man gerne vil undgå at bidrage til forbrugsræset. Hvis man bare siger, at man ønsker sig noget genbrug, som bare skal pakkes ind i gammelt avispapir, så er der nok en god risiko for, at man alligevel modtager et flot nyt produkt i glitrende gavepapir.
1. Start med at forklare hvorfor
Hvis du starter med at forklare, at du er modstander af overforbrug og at du faktisk bliver trist til mode, når du selv ender med indirekte at blive en del af det, er det nemmere for giveren at forstå, at du oprigtigt mener det, du siger. Ellers vil giveren sikkert være bekymret over, om du bare er beskeden, når du fx siger, at du ønsker dig genbrugstøj. Det sidste, man ønsker som giver, er at skuffe modtageren, så det er vigtigt at forklare, hvorfor man netop ikke vil blive skuffet over en gave, der har lav miljøbelastning.
2. Vær så tydelig som muligt
Selv om bæredygtighed, miljø og klima måske er hovedtemaerne for dig, så er det svært for giveren at omsætte disse temaer til gode gaver. Hvordan forærer man afholdenhed som gave? Så jo mere konkret, du kan gøre det, jo bedre. Du kan fx sige, at du ønsker dig nogle brugte jeans af et bestemt mærke eller i en bestemt stil. På den måde gør du det nemmere for giveren at forstå, hvad de skal fokusere på – fremfor hvad de ikke skal fokusere på, når de er på juleindkøb. Hvis du tilmed forklarer, at du netop ønsker disse vintage-jeans, fordi de er af en bedre kvalitet end mange nyproducerede jeans, begynder det at blive mere tydeligt for giveren, at de faktisk kan give dig noget at værdi, selv om det noget, der skal købes i genbrug.
3. Giv gerne flere eksempler
Mange mennesker har den modintuitive idé, at det er nemmere at træffe valg, jo flere muligheder man har. Virkeligheden er dog ofte den, at vi mennesker næsten kan blive paralyserede, hvis vi har for mange valgmuligheder. Det er blandt andet derfor, mange succesfulde restauranter har så lidt på menukortet. Så prøv at undgå fristelsen til at holde dine ønsker alt for åbne. Giv i stedet nogle konkrete eksempler og forklar, hvorfor du netop har det ønske, du har. På den måde er du også selv tvunget til at engagere dig. Det er jo i princippet lidt en billig omgang at sige, “jeg ønsker mig noget bæredygtigt” og så overlade det til giver at omsætte det ønske til noget, de skal kunne forære dig. Så jo bedre, du kan formulere konkrete eksempler på gaver, du ville blive glad for, jo bedre for for alle parter.
4. Formulér klart, hvad du får ud af gaven
Ofte er ønsket om en bæredygtig gave drevet af en længsel mod at bruge færre ressourcer. Man ønsker at modvirke overforbrug i en tid, der netop er præget af overforbrug. Derfor er det godt, hvis man kan pege på mere konkrete måder, man vil få gavn af gaven på. Det kan fx være, at du fokuserer på at det, du ønsker dig, er udgået fra normal handel og kun kan købes brugt, eller at du ønsker dig et gavekort til at starte til en sport, som du længe har gået og har lyst til at kaste dig ud i. Jo mere, du kan sætte ord på det, du gerne vil have – i stedet for det, du ikke vil have – jo lettere er det som regel for giveren at forstå.
5. Overvej at lave flere “spor”
Hvis du vil gøre det ekstra nemt for dem, der skal give gaver, kan du dele dine ønsker op i små kategorier
- Oplevelser
- Brugbart/forbrugsvarer
- Secondhand & genbrug
- Hjemmelavede gaver
Det gør det muligt for giverne at vælge det spor, der passer bedst til dem. Mange mennesker har meget travlt i julen og foretager gerne flere julegaveindkøb ad gangen, og hvis du ønsker dig noget med specifikt, som kan være svært at finde, så er der større risiko for, at giveren ender med at købe en mere typisk julegave til dig.
Hedonisme og askese
Det vigtigste er at huske, at juletiden og gavegivning er omgærdet af traditioner og ritualer. Når du ønsker dig en gave, der ikke belaster miljøet, kan det let komme til at clashe med den generelle julestemning. Det er måske nok et, i historisk målestok, relativt nyt fænomen med forbrugsræs og dyre gaver, men julen har længe været forbundet med en vis form for hedonisme. Faktisk stammer ordet “juleleg” fra ungdomsjulefester fra 1800-tallet, der ofte havde seksuelle undertoner.
Så hele ideen om at ønske sig en afdæmpet jul uden for mange udskejelser er i virkeligheden ikke særligt kompatibelt med det, som vi traditionelt forbinder juletiden med. Det betyder ikke, at det er umuligt. Det er bare en god idé at have det i tankerne, når man formulerer sine juleønsker. Selv om man selv fokuserer på at mindske sin klimabelastning, bør man forstå, at gavegivere nok implicit forventer, at du også skal have nogle mere hedonistiske behov dækket. Så undlad at pudse glorien og formulér dit ønske som et behov, du skal have dækket – ikke et abstrakt behov for at hæve sig over forbrugskulturen. Så skal du nok kunne inspirere din familie og venner. Rigtigt god jul!
